Ahad, 27 November 2016

Doa Mengharap Mendapat Rezeki Dengan Mudah Lagi Halal


اَللَّهُمَّ اِنَّا نَسْئَلُكَ عِلْمَا نَا فِعَا وَعَمَلًا مَقْبُوْلاً وَرِزْقًا وَاسِعًا حَلاَ لاً طَيِبًا اللَّهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقُنَا فِى السَّمَاءِ فَاَنْزِلْهُ وَاِنْ كَانَ فِى الْاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ وَاِنْ كَانَ فِى الْبَحْرِ فَاَ طْلِعْهُ وَاِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ وَاِنْ كَانَ قَرِيْبًا فَيَسِّرْهُ وَاِنْ كَانَ قَلِيْلاً فَكَثِّرْهُ وَاِنْ كَانَ كَثِيْرًا فَهَوِّنْهُ وَبَارِكْ لَنَا فِيْهِ وَارْزُقْنَا مِنْ حَيْثُ نَحْتَسِبُ وَمِنْ حَيْثُ لاَ نَحْتَسِبُ رِزْقًا حَلاَلاً طَيِّبًا غَدَقًا سَحًّا مُبَارَكًا حَتَّى لاَيَكُوْنَ لاَِحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَيَّ فِيْهِ مِنَّةٌ وَاجْعَلْ يَدَيْنَا عُلْيَا بِالْاِعْطَاءِ وَلاَ تَجْعَلْ يَدَيْنَا سُفْلَى بِالاْءِسْنِعْطَاءِ اِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيْمٌ

Maksud:

Ya Allah! Kami memohan kepadaMu agar Engkau kurniakanlah kami ilmu yang berguna dan manfaat semoga amal kami, amal yang soleh yang Engkau terima pula. Begitu juga mohan agar Engkau kurniakanlah kami rezeki yang halal serta baik.

Ya Allah! andainya rezeki kami berada di langit, Engkau turunkanlah untuk kami. Dan andainya di bumi, Engkau keluarkanlah ia (untuk kami). Jika (rezeki kami itu) di lautan, Engkau naikkanlah ia (untuk kami). Jika kebetulan (rezeki kami itu) jauh, dekatkanlah dia untuk kami, dan andainya dekat saja, mudahkanlah untuk mendapatkannya jika kebetulan (rezeki kami itu) sedikit sahaja, makan banyakkanlah akan ia. Jika kebetulan banyak, mudahkan (untuk memperolehnya) serta Engkau kurniakanlah keberkatan akannya (rezeki kami).

Kurniakanlah kami rezeki yang sekira dapat kami membilangnya atau sekira-kira yang tak dapat dihinggakan yang mana hendaknya rezeki itu, halal, baik serta tetap saja mengalirnya lagi berkat, hingga tak ada seorang juga dari hambaMu yang iri hati padaku. Dan jadikanlah tangan kami pemurah memberi (tidak bakhil) dam janganlah jadikan kami dari orang-orang yang pengemis, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa pada segala-galanya.

Tips: Doa ini sesuai untuk dibaca selepas solat Dhuha untuk memohon mendapat rezeki dengan mudah dan halal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan